
www.afgazad.com                                                                               afgazad@gmail.com  1

 

   آزاد افغانستان–افغانستان آزاد 
AA-AA  

  چو کشور نباشـد تن من مبـــــــاد       بدين بوم وبر زنده يک تن مــــباد
 ھمه سر به سر تن به کشتن دھيم        از آن به که کشور به دشمن دھيم

www.afgazad.com                                                                                 afgazad@gmail.com 
 European Languages  زبان ھای اروپائی

 
 

Smearing a film about Chávez's Venezuela 
 

 
 
Gregory Wilpert 
7/2/2010 
 
Oliver Stone’s documentary South of the Border — about Venezuela and its President 
Hugo Chávez — was trashed in the New York Times in a feature story by correspondent 
Larry Rohter. Rohter complained the film was full of mistakes — but supporters of the 
film point out that he made far more errors in his brief article. Here, Gregory Wilpert, co-
founder of the Venezuelanalysis.com Web site, responds to attack on the film and on his 
particular role in it. 
It is truly amazing how a long-time Latin America correspondent who accuses Oliver 
Stone’s recently released documentary South of the Border of "mistakes, misstatements 
and missing details," manages to get practically every single statement of his own wrong, 
misstated or lacking in detail. 
  
This is all the more amazing, considering that the filmmakers and I spoke to Larry Rohter 
at length last week and provided him with the plenty of information to back up the film’s 
points, which he chose to ignore. 
  
Not only are there the numerous errors that Oliver Stone, Tariq Ali and Mark Weisbrot 
point out in their letter to the New York Times (having to do with presidential candidate 
Irene Sáez, flying over the Andes to get to La Paz, Venezuela’s oil exports to the United 
States, etc.), but here are a few more problems that their letter did not go into. 
  
First of all, Rohter chastises Stone for not disclosing that I—who appears for about a 
minute in the documentary—am married to Carol Delgado, Venezuela’s consul general to 
New York, nor my affiliation with the mostly pro-Chávez Web site. While these 



www.afgazad.com                                                                               afgazad@gmail.com  2

"affiliations" are correct, I question if they are actually the most relevant disclosures, 
given the testimony I provide in the film. 
  
In the documentary, I make brief comments on only two issues—on what I witnessed 
during the April 2002 coup attempt and on what many "analysts" of Venezuela have said 
about the role of Venezuela’s private mass media, that it openly supports the opposition 
and subverts the government. 
  
In the documentary, I make brief comments on only two issues—on what I witnessed 
during the April 2002 coup attempt and on what many "analysts" of Venezuela have said 
about the role of Venezuela’s private mass media, that it openly supports the opposition 
and subverts the government. 
  
These are both issues I have written about extensively and consistently since April 2002, 
about six years before my wife was appointed consul in early 2008. My first articles on 
the coup are available online here and here. I published my fullest account of the coup in 
April 2007 here, while my wife was still a mid-level PDVSA employee. Also, my book 
Changing Venezuela by Taking Power was published in September 2007, also before we 
moved to New York. 
  
So if Stone should have mentioned disclosures in the few seconds that I appear on the 
screen, then perhaps he should also have mentioned other relevant points. 
  
I can just see it, a full disclosure caption that reads: "Gregory Wilpert, adjunct professor 
of political science at Brooklyn College, co-founder of the mostly pro-Chávez 
Venezuelanalysis.com, married to Venezuela’s pro-Chávez Consul General, but 
witnessed and reported on coup-related events six years before his wife’s appointment 
and one-and-a-half years before the founding of Venezuelanalysis.com." I think such a 
caption would probably have been long enough to cover my face. 
  
Second, Rohter’s article suggests that Stone should have known that one of the buildings 
from which demonstrators were shot at during the coup (known as "La Nacional") 
belonged to the pro-Chávez mayor’s office. 
  
First, while this is true, this building is not even mentioned in the documentary. Second, 
if Rohter was really interested in providing more detail, he should also have mentioned 
that nine opposition-affiliated police officers were sentenced to lengthy prison terms for 
having participated in the occupation of this building and for having shot at 
demonstrators or for having given the order to do so (further discussion of metropolitan 
police involvement in the coup can be found here and here). 
  
According to evidence presented at the officers’ trial, opposition-affiliated police shot at 
demonstrators from this building. I provided Rohter with this information and suggested 
to him to read about it in my articles about the coup. 
  



www.afgazad.com                                                                               afgazad@gmail.com  3

Rohter also says that Stone should have mentioned the hard-line opposition versions of 
the coup, as described in the film X-Ray of a Lie and in the Brian Nelson book The 
Silence and the Scorpion. In short, Rohter is arguing that Stone should have taken this 
opposition version of the coup seriously, which claims (as Nelson and X-Ray of a Lie do) 
that the coup was not really a coup, even when it is commonly accepted both in 
Venezuela and around the world that it was indeed a coup. 
  
Rohter clearly still believes the coup was not a coup also, because he never retracted his 
April 12, 2002, statement in the New York Times, "The armed forces did not actually 
take power on Thursday. It was the ousted president’s supporters who appear to have 
been responsible for deaths that numbered barely 12, rather than hundreds or thousands, 
and political rights and guarantees were restored rather than suspended." 
  
The bottom line is, even though Rohter brings up three arguments to cast doubt on the 
Stone documentary’s version of the coup (failure to mention the hard-line opposition 
account, my potential bias as a witness, and government control over a building from 
which people were shot), he is unable to raise a single point in the Stone documentary’s 
coup discussion that is misstated or false. 
  
Rohter then goes on to attempt to question several other points made in the film, such as 
the Kirchners’ role in Argentina’s economic success and the privatization of Bolivia’s 
water system. As Stone, Ali and Weisbrot argue, none of these points hold any water, let 
alone validity. Perhaps this is to be expected from a journalist who in 2004 wrote an 
article, with hardly any evidence, alleging that Brazil’s President Luiz Inácio Lula da 
Silva is an alcoholic. 
  
I guess the one place where one can say that Rohter is correct, where Stone indeed made 
a "mistake or misstatement," is on the pronunciation of Chávez’s name. It is pronounced 
CHA-vez, not sha-VEZ. Gringos should really get that right. 


